Corvette C6 (2006 )
Hivatalos honlap: http://www.chevrolet.com/corvette/
A Corvette az amerikai autógyártás provokációja Európának. Néhány megoldása kőkorszaki, de amióta vezettem, izzad a tenyerem, verejtékezik a homlokom, és megsajdul a szívem, ahányszor csak rá gondolok.
![Fotó: Mudra László [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette1.jpg)
És akkor azt mondá egy hang, vedd el ezt a gyümölcsöt, tedd azt vele, amire való. Élvezni fogod, életed egyik legjobb élménye lesz, új dimenziók nyílnak meg, királynak érzed majd magad. Tetszik az ötlet, jó volna magamévá tenni, mert csábítja a szemet, meg kívánatos is, mert érzem benne az erőt, az izgalmat, a mindent elsöprő élményt. De tudom, hogy amit harapok ennek a fának a gyümölcséből, vétek minden ellen, ami 21. század KRESZ kódnéven álcázott bibliája rögzít. Vétek az általánosan elvárt közlekedési magatartási forma ellen; az leszek, akire mindenki csak mutogat. Aztán jönnek a kéksapkások, kötegekben repkednek a zöldhasúak, és meg kivert kutyaként magyarázkodhatom.
A Corvette tehát a 21. századi bűnbeesés egyik formája. Olyan gyümölcs, amit a szabályok között élő környezettudatos énem tiltana, de ott a másik oldal, amelyik rajong minden ehhez hasonló csodáért.
Pár napos ismerkedésünk alkalmával rengeteg elcsépelt gondolat elhangzott az autóval kapcsolatban, amelyek egy része igaz, de természetesen nagyon sok a féligazság. Sokak szerint a Corvette az amerikai autógyártás csúcsa. De hogy lehet az egy olyan autó, amelyben még mindig laprugók vannak? Igaz, keresztben, és űrkorszaki üvegszálas műanyagból, amelyet biztosan a NASA adott kölcsön valamelyik holdjáróból. A motorra is rá lehetne sütni, hogy kőkorszaki lelet, a blokk bizonyos logika alapján már több mint fél évszázados. Igazi provokáció az európai csúcsfejlesztésekkel szemben: a V8-as csupán 16 szelepes, egy vezérműtengellyel és nyomórudakkal. Azért csak teljesíti az Euro 4-et, meg hát szolid 437 LE-t is kiizzad magából.
![Fotó: Mudra László [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette6.jpg)
Ez egyébként 33 lóerővel több, mint amit tavaly tudott. Nem kell nagy fejlesztésre számítani, az amerikaiak csak a saját logikájuk szerint tuningoltak - egy nagy motornál csak egy még nagyobb a jobb. A korábbi hat litert felfúrták 6,2-re. A modellfrissítés ezt hozta, meg a jobb kormányzást, igényesebb belteret, állítólag jobb váltót.
Egyéb tudnivalók:
Viszontagságos történet - Kis Corvette történelem
|
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette18.jpg) |
|
Az első Corvette 1953-ból
|
A Corvette 55 éves múltra tekint vissza; a több mint fél évszázadban annyi minden történt vele, hogy nehéz azt röviden összefoglalni (
hosszabban már megtettük). Chevrolet néven kezdte, majd önálló branddé nőtte ki magát. Fantasztikus újítás volt, majd megbukott. Hatalmas erőforrásokkal szerelték, majd az olajválság idején lefojtották őket.
Gyakorlatilag a mai napig bizonyos elemeiben őskori, de olcsó maradt (az amerikai piacon), miközben a tudása már a nagy európai gyártók modelljeivel vetekszik.
Kevesen tudják, de az első Corvette-re a GM vezetőség nagyon nehezen bólintott rá. Akkoriban ugyanis nem volt olyan egyértelmű, hogy az amerikai vásárlóközönségnek egy ilyen autóra van szüksége.
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette20.jpg) |
|
Szintén C1-es, de már megújult verzió
|
|
A háború utáni időkben azonban egyre kedveltebbek lettek a nyitott sportos autók, így Harley Earl az ötvenes évek elején megalkotta a C1-est, amely az akkorian divatos Motorama kiállításon mutatkozott be. A műanyag karosszériás autó nagy siker lehetett volna, de több ok miatt is igazi bukás volt, az is csoda, hogy életben maradt. Az első két év után a GM ki akarta dobni a kínálatból, de akkor jött ki a Ford Thunderbird, ami annyira felbőszítette a GM vezetőit, hogy a Corvette kapott még egy esélyt.
Zora Arkus-Duntov pedig élt a lehetőséggel, hiszen az ötvenes évek közepén ő ültette be az első V8-ast motort a Corvette-be, miközben az autó minden porcikáját átdolgozta. 1957-től a modell már igazi siker.
|
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette24.jpg) |
|
A C2-es 1963-ból
|
A C2-es már Harley Earl utóda, Bill Mitchell munkája, aki másképp közelített az autóhoz. A C2-es rövidebb, laposabb lett, kisebb tengelytávval, nagyobb motorral. Belépett a kínálatba a kupé karosszéria, miközben megjelentek a Corvette stíluselemek, amelyek a mai napig jellemzőek.
Ilyen a négy kerek hátsó lámpa, vagy ilyen volt egészen mostanáig a bukólámpa. A C2-esbe már négy tárcsafék került, hátul keresztlaprugó, de mégsem erről lett híres, hanem az ebben bemutatkozó big blockról. Érdekes módon a gyűjtők körében nagyon népszerű sorozat csak 1967-ig élt, aztán jött a modellváltás.
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette26.jpg) |
|
A "cápa" C3-as, ami kólásüvegként híresült el
|
|
Bár a C3-as formáját eredetileg a cápák agresszív megjelenése ihlette, a modell jellegzetes domborulatai miatt sokkal inkább a kólásüveg néven lett híres. Az 1968-tól gyártott modellben már a kupé és a kabrió mellett megjelent a Targa változat is, míg a Big-Block ebben már 7,4 literesre duzzadt.
Az olajválság és az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt ez az első Corvette, ami az idő haladtával gyengült, a végén már csak 200 lóerő körüli autókat lehetett kapni. A kabrió is kikerült a kínálatból az egyre erősödő biztonsági előírások miatt, a hátsó futóműben pedig már műanyag laprugó kapott szerepet. 1983-as leköszönésekor a Corvette-gyártás is átköltözött Bowling Greenbe. Valószínűleg a C3-as marad a leghosszabb ideig gyártott Corvette, 14 év alatt több mint félmillió darab készült belőle.
|
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette28.jpg) |
|
A C4-es, ebből készült az egymilliomodik darab
|
A kissé jellegtelen, ék alakú C4-es egy igazi bakival indított: egy évig nem lehetett kapni. Kicsit nehézkesen indult be a gyártása, ráadásul eleinte csenevész erejű motorokkal. 1986-ban újra előkerült a kabrió változat, mint ahogy a híres ZR1-es is ebben vált ismertté.
A Lotus által felpaprikázott változat 32 szelepes hengerfejet kapott, a blokk és a hengerfej is alumíniumból készült. A motor kezdetben 380, később 405 lóerőt adott le, ráadásul a súlycsökkenés miatt extrém menetteljesítményekre volt képes. Ismét megerősödtek az alapmotorok, az autóba egyre több technikai újdonság került. Az egymilliomodik Corvette is a C4-es sorozatból került ki.
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette30.jpg) |
|
A C5-tel ünnepelték a gyártás 50. évfordulóját
|
|
A siker ellenére az 1997-ben bemutatott C5-ös volt az első, amelyet már minden szempontból az európai sportkocsik vetélytársának mertek nevezni. A C5-ös már formavilágával is izgalmasabb jelenség volt, és még igényesebb lett a futómű is, az LS szériás motorokra sem lehetett sok panasz. Ekkoriban kezdett a Corvette a versenypályák felé kacsintgatni: megjelent a Z változat, amelyre egyre nagyobb az igény azóta is.
A jelenleg kapható C6-os 2004-ben mutatkozott be; nem hozott hatalmas változásokat. Elmaradt a bukólámpa elölről, de az alapkoncepció maradt ugyanaz. A keresztlaprugók még mindig megvannak, mint ahogy a motorok is elég régimódiak. Ennek ellenére a kezdeti változatban az LS2-es motor hatliteres és 400 lovas, mára már az LS3-as 437 lovas. Bemutatkozott az igen komoly sportkocsinak számító Z06 is, hétliteres, több mint 500 lóerős motorral, a márka pedig kilépett a Chevrolet árnyékából, és külön branddé vált.
Idén mutatkozott be a legújabb ZR-1. Az eddig leggyorsabb Corvette szétszedte a nagy konkurenseket a Nordschleifén, ami komoly fegyvertény a jelenlegi helyzetben.
![Forrás: [origo]](http://www.origo.hu/i/0809/20080915corvette41.jpg)
A legdurvább, és leggyorsabb Corvette idén mutatkozott be. A ZR1- egyből megdöntötte a Nordschleifén a rekordot